بررسی Nokia Asha 501 : گوشی کوچک نوکیا در رنگ های متنوع با مشخصات و قیمتی مقرون به صرفه

یک موبایل.دانلود بازی.یک موبایل دانلود نرم افزار.یک موبایل اندروید

یک موبایل.دانلود بازی.یک موبایل دانلود نرم افزار.یک موبایل اندروید.قیمت های گوشی

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ یک موبایل.دانلود بازی.یک موبایل دانلود نرم افزار.یک موبایل اندروید خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

 

نقاط قوت: جمع و جور و راحت برای استفاده. رنگ های روشن و خوشایند

نقاط ضعف: نمایشگر رزولیشن پایین و دوربین ناامید کننده ی ۳ مگاپیکسلی

نتیجه: برای قیمت ۹۹ دلار، چنانکه شما خواستار تلفنی در رنگ های مختلف، ساده و کوچک هستید، Asha 501 ارزشمند است.

اسمارت فون Asha 501، محصولی از کمپانی نوکیا می باشد که در ۶ رنگ روشن، کوچک و براق عرضه شده است. نوکیا امیدوار است تا با خط تولید گوشی های قفل شکسته ی Asha خود که در مدل هایی از تلفن های اساسی QWERTY گرفته تا مدل ۵۰۱ کوچک با نمایشگر لمسی دسته بندی شده اند، بازار گوشی های هوشمند سطح پایین را تحت اختیار خود در آورد.

501 با توجه به اندازه ی فشرده و مشخصه هزینه پسند خود، تلفنی متناسب می باشد چرا که دقیقا همان کاری را انجام می دهد که برای آن محدود و تنظیم شده است. البته معاوضه ای بین هزینه و کیفیت سخت افزار را نیز به خصوص در بخش های نمایشگر و دوربین نشان می دهد.

پیداکردن این گوشی که برای بازارهای در حال توسعه با هزینه ای معادل ۹۹ دلار طراحی شده، در هند، آمریکای لاتین و خاورمیانه راحت تر خواهد بود. Asha 501 در ژوئن ۲۰۱۳ در بخش هایی از اروپا عرضه شد و سپس به مرور زمان به انگلستان و دیگر بازارها منشعب گشت. البته خط تولید آشا برای فروش در آمریکای شمالی طراحی نشده است.


طراحی و ساختار

یکی از برجسته ترین مشخصه های این گوشی، رنگ های نئون روشن برای کاور پشت آن می باشد. من مدل قرمز-نارنجی براق آن را در این بررسی تست کردم، اما ۵۰۱ در رنگ های سبز، زرد و آبی هم عرضه شده و در طراحی های اغلب سفید یا مشکی، چیره شده است. پلی کربنات مات تلفن مانع بجای ماندن اثر انگشت بر روی آن می شود و احساس نرمی و صیقلی بودن، بدون لغزندگی را به انسان دست می دهد.

از دیگر نکاتی که در مورد ۵۰۱، احتمالا بدان توجه خواهید کرد کوچکی این گوشی می باشد. طراحی آن تا حدودی چهار گوش، جمع و جور است و دارای گوشه های گردی می باشد که موجب می گردد وارد کردن دستگاه درون جیب های تنگ یا در کیف های کوچک، راحت باشد، بنابراین شما می توانید آن را همه جا با خود حمل نمایید.

اندازه کوچک، کناره های صاف و پشت مسطح ۵۰۱ به نگه داشتن و حمل کردن راحت آن با دست کمک می کند. ابعاد Asha 501 نیز ۳.۹ اینچ در بلندی، ۲.۹ اینچ عرض و ۰.۴۷ اینچ ضخامت (9.9x7.4 x1.2 سانتی متر) و وزن آن، تنها ۹۸ گرم می باشد که بی شک شگفت انگیز است.

501 به عنوان یک تلفن کوچک، حتی با نمایشگری کوچک تر نیز می آید: نمایشگر کوچک با اندازه ۳ اینچ QVGA با رزولیشن 320x240 پیکسل و تراکم پیکسلی ۱۳۳ پیکسل در هر اینچ (ppi) و چیزی تا حدود ۲۶۲,۰۰۰ رنگ را پشتیبانی می کند. بنظر می رسد که کم نور است حتی در روشنایی کامل. رنگ ها تسخیر شده هستند. در نور خورشید کامل، انعکاس و اشعه نورانی خورشید موجب می شود که نمایشگر برای خواندن سخت و طاقت فرسا باشد.

متاسفانه نمایشگر ۵۰۱ همچنین برخی اوقات، پاسخگو نیست، به خصوص هنگامی که سعی در حرکت دادن آیکون صفحه ی قفل برای باز کردن قفل تلفن دارید. همچنین گاهی اوقات مجبور به اجرای چند باره یک حرکت برای انجام رویدادی بودم. هرچند آشا ۵۰۱، تلفنی با هزینه مناسب می باشد، اما همچنان انتظار می رفت که از یک نمایشگر واضح تر با حساسیت لمسی بیشتر برخوردار باشد.

حتی با داشتن انگشتانی ظریف و کوچک و نداشتن اشتباه زیاد در هنگام تایپ، باز هم برخی مشکلات در مواقع تایپ بر روی کیبورد مجازی این گوشی به وجود می آید.

مابقی کنترل های این گوشی، قابل پیش بینی ساده و واضح هستند. یک اهرم صدای باریک و دکمه پاور/قفل کوچک بر روی لبه سمت راست وجود دارد. هر دو کمی بر روی سطح برجسته کاری شده اند و برای فشاردادن راحت می باشند، اما به دلیل اینکه دکمه های قفل و کم کردن صدا (volume-down) خیلی به هم نزدیک هستند، در نتیجه استفاده ی اشتباه از این دکمه ها، آن هم زمانی که شما در وسط یک مکالمه هستید، به راحتی اتفاق خواهد افتاد.

در لبه ی بالا، شما یک جک هدفون، پورت Micro-USB و یک پورت شارژ اختصاصی را پیدا خواهید کرد. به گفته نوکیا، وجود دو پورت شارژ، گزینه های بیشتری را برای توان این گوشی به مشتریان می دهد، اما عجیب است که نوکیا تنها یک پورت استاندارد را برای شارژ انتخاب نکرد. البته شما می توانید از پورت USB برای تبادل فایل ها میان تلفن خود و یک کامپیوتر استفاده نمایید.

در زیر نمایشگر یک دکمه منفرد است که برای یافتن و فشار دادن، زمانی که نگاه شما بر روی تلفن نباشد، راحت است. اگر آن را یکبار فشار دهید، گوشی یک گام یا صفحه ای از یک اپلیکیشن را برخواهد گشت. اگر چند لحظه بطور مدوام آن را پایین نگه دارید، در نتیجه از اپلیکیشن فعلی خارج خواهید شد. این دکمه برای رفتن به یگ گام قبل، تنها با یک ضربه کاملا پاسخگو است، هرچند شما با نگه داشتن آن به پایین برای چند ثانیه قادر به بستن اپلیکیشن هستید که البته ما تمایلی به این کار نداریم و بهتر است که اپلیکیشن ها را به صورت نرم افزاری ببندید.

آنسوی کاور رنگی پشت دستگاه نیز باتری، اسلات سیمکارت و اسلات کارت حافظه ی SD، در میانه ماده مشکی رنگ بدنه ی داخلی این گوشی پنهان شده اند. ۵۰۱ با حافظه داخلی به ظرفیت ۱۲۸ مگابایت، به همراه یک کارت microSD چهار گیگابایتی عرضه می شود (اما حافظه خارجی این تلفن تا ۳۲ گیگابایت قابل ارتقا خواهد بود).

از آنجایی که قاب پشت گوشی، دور تا دور لبه ی دستگاه را به طور کامل پوشانده است و هیچ شکافی یا دندانه ای برای بازکردن بدنه تلفن وجود ندارد، در هنگام برداشتن این قاب، کمی با چالش روبرو خواهید شد. با این حال نگه داشتن دو پهلوی چپ و راست دستگاه، به این انجام این کار کمک خواهد کرد.

تنها اسپیکر موجود در ۵۰۱ نیز در زیر کاور پشت قرار گرفته است. این اسپیکر در بالاترین حجم خود، صدای واضح و به اندازه کافی بلندی را حتی در فضای باز ایجاد می کند که رضایت بخش خواهد بود.


سیستم عامل و ویژگی ها

بر روی ۵۰۱، سیستم عامل Asha 1.0 نوکیا اجرا می شود که به نظر می رسد متفاوت از سیستم عامل قدیمی سیمبین نوکیا می باشد، هرچند شما آیکون های گرد شده ی موجود در سیمبین را بر روی آن تشخیص خواهید داد.

برای بازکردن قفل تلفن، دکمه ی قفل موجود در گوشه تلفن را بفشارید و اگر پس از آن، در سمت چپ یا راست بر روی صفحه ی قفل ضربه بزنید، زمان و تاریخ، به علاوه ی نوتیفیکیشن های پیام های متنی و تماس های از دست رفته را خواهید دید کهمی توانید با ضربه به آن ها، به طور مستقیم به اپلیکیشن های مربوطه وارد شوید.

501 تنها دارای دو صفحه ی اصلی home؛ یکی با نمایش تمامی اپلیکیشن های شما و دیگری به نام Fastlane است که صفحه فَست لِیْن برای نشان دادن یادآوری ها، نوتیفیکیشن ها و یک activity log (جدول ثبت فعالیت) مربوط به اپلیکیشن های باز شده اخیر و دیگر فعالیت های تلفن، تعبیه شده است.

در صفحه اصلی فست لیْن، شما قادر به مشاهده ی سریع و بارگذاری مجدد اپلیکیشن های اخیرا باز شده یا پاسخ گویی به نوتیفیکیشن ها خواهید بود. رویدادهای تقویم بصورت همیشگی در بالای فست لیْن جای گرفته اند، اما شما می توانید هر چیز دیگری را تنها با یکبار ضربه زدن و نگه داشتن در هر نقطه بر روی نمایشگر، حذف نمایید.

چنانکه شما از لبه ی بدنه (نه نمایشگر) تلفن، ضربه تندی را به سمت صفحه نمایش در هر دو جهت وارد کنید، تلفن از هر اپلیکیشن در حال اجرایی خارج شده و به صفحه home برخواهد گشت. من گاهی اوقات بطور تصادفی ضربه تند بازگشت برای صفحه home را به جایِ ضربه زدن در فضای یک اپلیکیشن وارد می کردم و این خصوصیت برایم آزار دهنده بود.

مشابه آندروید، شما می توانید در هر صفحه ای که قرار دارید، با ضربه ی تندِ رو به پایین بر قسمت بالای نمایشگر، نوار نوتیفیکیشن ها و کنترل ها برای تغییر وضعیت Wi-Fi، داده، صدا و بلوتوث را به نمایش درآورید.

آشا ۵۰۱ با اپلیکیشن هایی مانند فیسبوک، توییتر و کانال هواشناسی، بعلاوه ی ابزارهای ضروری مانند ساعت، تقویم، موزیک پلیر، ضبط صدا و مدیریت فایل همراه شده است و چنانکه شما حتی به اپلیکیشن های بیشتر تمایل دارید، می توانید به فروشگاه اپلیکیشن نوکیا (Nokia app store) سری بزنید که چندین عنوان محبوب، از جمله Foursquare؛ LinkedIn؛ ESPN و Here Maps (اپلیکیشن نقشه نوکیا با قابلیت نقشه آنلاین) در آن عرضه شده است.

برای بخش مرورگر وب، دستگاه با یک مرورگر سفارشی نوکیا به نام Nokia Xpress می آید. این مرورگر از تب های چندگانه ی همزمان پشتیبانی می کند و با بوک مارک هایی برای سایت های خبری، اجتماعی، ایمیل و سرگرمی همراه است. آشا ۵۰۱ به سرعت سایت های معمولی بهینه شده برای موبایل را بارگذاری می کند، اما بسیاری از سایت های مخصوص دسکتاپ را کمی طولانی تر لود می نماید. سایت های دسکتاپ در سراسر صفحه نمایش مناسب هستند و شما می توانید به گزینه ی zoom in برای بزرگنمایی ضربه بزنید. مرورگر از فایل های فلش پشتیبانی نمی کند، به این معنا که ویدئوهای فلشی که در اغلب سایت ها موجود است را بارگذاری نمی نماید و ممکن است در باز کردن سایت های دارای فلش زیاد، دچار مشکل گردد.

به منظور پایین نگه داشتن هزینه های انتقال داده و دستیابی به سرعت های بالا، تصاویر فشرده هستند و بصورت پیشفرض کیفیت ها پایین در نظر گرفته می شوند. شما می توانید رزولیشن تصاویر را در تنظیمات مرورگر، بالا ببرید.

همچنین یک رادیو FM در این تلفن وجود دارد که این روزها به یک مشخصه ی بسیار کمیاب در تلفن های هوشمند تبدیل شده است. به خوبی کار می کند و حتی می تواند نام های ایستگاه رادیویی را شناسایی نماید و در بالای اپلیکیشن رادیو به نمایش بگذارد. شما باید از هدفون برای گوش دادن به رادیو استفاده نمایید.

این گوشی دارای اتصالات بلوتوث و Wi-Fi است، اما NFC ندارد. با این حال بلوتوث به شما اجازه ی اشتراک گذاری تصاویر و ویدئو با دیگر دستگاه های مجهز به بلوتوث از طریق یک مشخصه به نام Slam می دهد. به منظور اشتراک گذاری فایل ها بین دو دستگاه، ابتدا فایل مورد نظر را برای اشتراک گذاری انتخاب کنید و سپس بر روی "Slam via Bluetooth" ضربه بزنید.

شما همچنین می توانید به صورت دستی بر روی گزینه "other devices (دیگر دستگاه ها)" به منظور ارسال فایل به دیگر دستگاه های مجهز به بلوتوث کلیک نمایید. این تلفن هیچ مشکلی برای ارسال تصاویر و ویدئو به Samsung Note 2 با قابلیت Slam ندارد، اما من نتوانستم با یک لپ تاپ مجهز به بلوتوث، هیچ چیزی را به اشتراک بگذارم.


دوربین و ویدئو

دوربین ۳ مگاپیکسلی آشا ۵۰۱، به نحوی خاص می باشد. این دوربین، لنز کارل زایسی که نوکیا با آن شناخته شده را از دست داده است، اما برای یک تلفن کم هزینه، من انتظار چندانی برای حضور لنز مذکور ندارم. دارای زوم دیجیتال سه برابر است، اما بدون فلاش یا فوکوس دستی. این دوربین شامل تنظیمات تعادل رنگ سفید (white balance)، تایمر و چهار حالت سبک رنگ: معمولی، مقیاس خاکستری، قرمز قهوه ای و نگاتیو می باشد.

در آزمون انجام گرفته در استدیو (که در تصویر بالا نشان داده شده)، تصویر واضح بود، اما رنگ ها بنظر به هم خورده و کمی برفکی هستند و سایه سبز در میانه تصویر وجود داشت. دوربین دارای زمان به طور طاقت فرسایی طولانی برای فوکوس بر روی جزئیات است، به خصوص برای تصاویر در نور کم و محیط بسته.

تصاویر در محیط باز دارای جزئیات واضح هستند، اما رنگ ها شسته شده و بی حال به نظر می رسند. هیچ فلاشی بر روی ۵۰۱ وجود ندارد، بنابراین شما باید از وجود نور کافی در محیط بسته مورد نظر برای عکاسی، اطمینان حاصل کنید.

و اما بخش ویدئو: 501 ویدئوی QVGA 320x240 را با نرخ ۱۵ فریم در ثانیه ضبط می نماید. هیچ بزرگنمایی ای وجود دارد و دوربین تنها در حالت افقی به ضبط خواهد پرداخت، اما شما می توانید برخی حالت های رنگ و تنظیمات تعادل رنگ سفید که همچنان در دوربین در دسترس می باشد را نیز استفاده نمایید.

تعداد مگاپیکسل کم دوربین به این معنی است که فیلم گرفته شده از آن اندکی متلاطم و برفکی می باشد، حتی زمانی که در کامپیوتر اجرا شود، هر چند که صدا واضح است.


کیفیت تماس

من نسخه ی قفل شکسته آشا ۵۰۱ (با سیستم GSM 900/۱۸۰۰) را بر روی شبکه ی اپراتور AT&T در سان فرانسیسکو آزمون کرده ام. کیفیت تماس همانند یک کیف درهم و برهم، آشفته بود و این نکته، به ویژه در هنگام مقایسه ی بین تماس های خارج شبکه در برابر تماس های داخلی بروز پیدا می کرد.

در یک تماس برقرار شده با تلفنی دیگر، من توانستم صدای شخص را واضح و به صورت پویا بشنوم و او گفت صدای من نیز به خوبی و واضح شنیده می شد. صدای این تماس تلفنی تنها کمی بدتر از Galaxy Note 2 بود.

اما در یک تماس با تلفن ثابت که از محوطه بسته ای در نزدیکی یک خیابان شلوغ، داستان متفاوتی را برداشت کردم. فرد جاضر در آنسوی تماس گفت که صدای من واضح بود، اما زمانی که من از بلندگوی دستگاه و اسپیکر مخصوص تلفن استفاده کردم، او نویزهای پس زمینه بسیاری شنید. حتی در بالاترین حجم نیز من صدای طرف مقابلم را هم به وسیله ی اسپیکر گوشی و هم بر روی اسپیکر مخصوص تلفن دشوار و نارسا شنیدم. صدای او همیشه واضح نبود و گهگاهی ناپویا بود.

به خاطر داشته باشید که من از یک تلفن قفل شکسته استفاده کردم که برای هیچ شبکه ای بهینه شده نبود. البته ممکن است بسته به جایی که شما زندگی می کنید، کیفیت تماس، صدای بهتر یا حتی بدتری تولید کند و در حقیقت این مساله به عامل هایی مانند مجاورت شما به نزدیکترین دکل مخابراتی بستگی دارد.


عملکرد

نوکیا پردازنده داخلی ۵۰۱ را معرفی نکرده است، اما ما می دانیم که این گوشی دارای رم ۶۴ مگابایتی می باشد. برای یک چنین تلفن مقرون به صرفه ای، جای شگفتی نیست که سرعت پردازش برق آسایی نداشته باشد. گفته شده آشا ۵۰۱ خیلی هم کُند نیست. اپلیکیشن ها را در چندین ثانیه راه اندازی می شوند، اما حرکت در میان منوها واقعا سریع است.

501 دارای یک باتری قابل تعویض با ظرفیت ۱,۲۰۰ میلی آمپر بر ساعت می باشد که دوام باتری آن، به مدت ۴۸ روز در حالت استندبای و ۱۷ ساعت زمان مکالمه 2G وعده داده شده است و قادر به پخش بی وقفه ی موسیقی برای دو روز می باشد. بله، شما درست خوانده اید، ۴۸ روز دوام باتری برای حالت آماده به کار یا همان استندبای.

در طول آزمایش متوجه شدیم که تخلیه باتری بسیار کُند انجام می گیرد. زیرا پس از گذشت یک شب تا صبح، باتری همچنان حدود ۸۰ درصد شارژ داشت. ۵۰۱ تنها از سرعت های شبکه 2G استفاده می نماید، اما متوجه شدیم که آن صفحات وب بهینه سازی شده برای دستگاه های موبایل را نسبتا سریع بارگذاری می کند.

دانلود LinkedIn (با حجم 793KB)55.7 ثانیه
بارگذاری اپلیکیشن LinkedIn 6 ثانیه
بارگذاری سایت مخصوص موبایل CNET 3.8 ثانیه
بارگذاری سایت دسکتاپ Chow.com 9.1 ثانیه
زمان راه اندازی برای قفل صفحه نمایش 21 ثانیه
زمان راه اندازی دوربین 2.2 ثانیه
زمان آماده سازی دوربین از یک عکس به عکس بعدی 2.7 ثانیه

دو نسخه از ۵۰۱ وجود دارد؛ تک سیمکارته و دو سیمکارته. دو سیمکارته نیز انعطاف پذیری بیشتری برای استفاده تلفن در طی سفر ارائه می دهد. مدل تست شده ما در این بررسی، نسخه تک سیمکارته آن بود.


نتیجه گیری

با وجود مشخصات حداقلی، اسمارت فون Asha 501 نوکیا در بین تلفن های رده ی خود، امکانات خوبی را نسبت به هزینه اش ارائه می دهد. دارای طراحی خوش دست، زیبا، ساختاری مستحکم و یک سیستم عامل عملکردی به اندازه کافی آسان می باشد که حتی افراد ترسوی دور از تکنولوژی نیز می توانند به سرعت روش استفاده ی آن را یاد بگیرند.

آشا ۵۰۱، یک اسمارت فون فوق العاده ارزشمند نیست زیرا این گوشی برای رقابت در چنین سطحی تولید نشده است. برای یک دستگاه طراحی شده به منظور پوشش اصول اولیه ی اسمارت فون ها همراه با یک هزینه مناسب و ارزان، آشا ۵۰۱ دارای توان کافی و اپلیکیشن ها و سبک جذابی است، هرچند این گوشی، چیزی که قطعا شما به عنوان یک تلفن شگفت انگیز خواهید نامید، نیز نمی باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه